مقایسه گچبری سنتی و مدرن در دکوراسیون داخلی

مقایسه گچبری سنتی و مدرن در دکوراسیون داخلی

ابزارهای جایگزین گچبری

گچبری بعنوان یک حرفه از جایگاه ویژه ای در معماری سنتی ایرانیان، برخوردار است. این هنر به دلیل ارزانی مصالح اولیه، شکل پذیری، در دسترس بودن و رنگ مطلوب آن، کاربرد فراوانی در هنرهای تزئینی داشته است. در این بخش قصد داریم تا به طور خاص به بررسی و مقایسه این هنر ارزشمند و جایگزین های مدرن بپردازیم.

گچبری سنتی

گچ کاری در روش سنتی به دلیل اینکه تمامی نقش و نگارها و اجرای آن بوسیله دست انجام می شود، از سرعت بسیار کمی برخوردار است و اتلاف انرژی و مواد اولیه را نیز به همراه دارد. وزن سنگین آن باعث می شود که قابلیت نصب در همه جا را نداشته باشد.

امروزه استفاده از این نوع گچبری بسیار کم شده و جای خود را به گچبری های پیش ساخته داده است. صنعت جدید کمک شایانی به طراحان و معماران کرده و تحولی در دکوراسیون داخلی ایجاد کرده است.

 

پلی پلی اورتان  چیست؟

 

پلی اورتان  نوعی از گچبری های آماده هست که جنس آن از فوم فشرده بوده و روکش PVC دارد و جایگزین مناسبی برای گچ کاری سنتی محسوب می شود.

این ابزار به دلیل وزن فوق العاده سبکی که دارد قابلیت نصب بر روی رابیتس کاری و کناف را داراست. ابزارهای پلی اورتان بر روی کلیه سطوح مانند: گچ، سیمان، سنگ، کاشی، فلز، چوب، کابینت و سقف های کاذب قابل نصب می باشد.

انواع مختلف پلی اورتان

 

ابزارهای پلی اورتان گزینه مناسبی جهت بازسازی یا تغییر دکوراسیون با هزینه مناسب و بدون تخریب می باشند.

 

شما می توانید برای قابسازی روی سقف، دیوار، در، خطوط جدا کننده دیوار (chair rails ) از المان های تخت یا ابزارهای قاب سازی استفاده کنید.

قاب های مدور سقفی پلی اورتان یکی از ابزارهای پر کاربرد است که به دلیل وزن سبک آن، جایگزین مناسبی برای گچبری سنتی محسوب می شود.

 

می توانید با گل های قاب بندی دیواری برای زیبا سازی دیوار و ستون های خانه استفاده نمایید یا ستون های مجازی درست کنید.

برای ایجاد قرنیس روی حاشیه های سقف و ایجاد نور مخفی (hidden light ) یا قاب بندی جهت مخفی سازی میل پرده از  حاشیه های پلی اورتان (cornice ) استفاده کنید.

مزایای پلی اورتان

از ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– قابلیت رنگ مکرر یا پتینه کاری
– برش و نصب آسان و سریع
– تنوع بالای طرح و مدل
– قیمت مناسب و ارزان
– قابلیت نصب بر روی کلیه سطوح

 

 

No Comments

Post A Comment