پلی اورتان ،کشف این ماده برای اولین بار ،ویژگی ها و مزایای ابزار پیش ساخته پلی اورتان

پلی اورتان ،کشف این ماده برای اولین بار ،ویژگی ها و مزایای ابزار پیش ساخته پلی اورتان

 اتو بایر اولین کسی بود که  در سال  1937در آلمان  پلی یورتان را کشف کرد. پس ازآن این ماده با داشتن خواص  ویژه  پیشرفت بسیاری در  انواع صنایع  جهان داشت . 

پلی یورتان از ترکیب متیلن دی ایزوسیانات با پلی اولها و برخی افزودنی های شیمیایی دیگر پدید می آید  . ترکیباتی هستند که در ساختار آنها پیوند یورتانی وجود دارد. پلی یورتان(PU) نام عمومی پلیمرهایی است که دارای پیوند یورتانی می باشند. پیوند یورتانی از طریق واکنش افزایشی بین یکگروه ایزوسیانات و یک ترکیب ، دارای هیدروژن فعال مثل گروه هیدروکسیل تشکیل شده است.

با ترکیب  این افزودنی ها و تغییرات  فیزیكی و شیمیایی فرایند واكنش ، میتوان خواص  گوناگونی را برای كاربردهای متنوع و مختلف به وجود آورد که در بخش های مختلف زندگی مورد  استفاده قرار میگیرد .

پلی یورتان  در صنایع مختلفی از جمله  پزشکی ،  ، بسته بندی ، اتومبیل، صنایع دارویی و صنعت ساختمان  کاربرد دارد .

 متاسفانه  عدم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی  ضعیف  در کشور ایران باعث شده است که همچنان از مصالح سنتی که نواقص ومعایبی  بسیاری به دنبال دارد،  استفاده شود .

 هزینه زیاد مصالح  ، نیاز به ابزار های گوناگون جهت اجرا ، مغایرت با اصل سبک سازی ساختمان ، طولانی شدن  مدت اجرا که در تحویل پروژه  تاثیر بسزایی دارد و همین مساله  باعث متضرر شدن کافرما میشود   تنها گوشه ای از معایب مصالح سنتی می باشد .

امروزه ساخت و ساز افزایش یافته است ، به طوری که کمتر کسی در روزگاری نه چندان دور تصور میکرد که ترکیبات شیمیایی بتواند جایگزین مصالح سنتی شود .

 ولی با پیشرفت علم و تکنولوژی  در دنیا  ، باعث شده است که  مصالح سنتی جای خود را  به مصالح  مدرن بدهد .

یکی از محصولاتی که با این ماده  تولید می شود  محصول Orac میباشد  که  اولین  انتخاب اروپاییان برای دکوراسیون داخلی  می باشد  و ساخت آن از سال  1970  رسما  آغاز شد  .

محصولات  Orac  ، کیفیت بالا ،ابتکار و نو آوری را در زمینه ابزار های  پیش ساخته در زمینه  معماری ارائه کرده است که از سبک کلاسیک و طراحی های هم تراز با آن دوره  الهام گرفته است  .

  orac شامل صدها  طرح گوناگون با سطح مقطع  متفاوت است  که مناسب برای  استفاده در بنا های  مسکونی  ،تجاری و اداری می باشد  .

 

 کار برد orac  در معماری داخلی :

قرنیز

نور مخفی

تایل ها به صورت قاب تزئینی و گل سر درب

دور درب

پانل و قابهای روی دیوار و سقف

گل نوار  سقفی

پایه ستون ، سر ستون و  نیم ستون

طاقچه های گنبدی

گنبد های  سقفی

گلویی در سطح ساده  ،  سنتی و کلاسیک

ویژگی ها و مزایای پلی یورتان   (ORAC) :

قیمت مناسب

حذف  بعضی از مراحل  اجرا   که این امر باعث کاهش  هزینه های  اضافی میگردد .  این  ابزار ها با تکنیک های  متداول و رایج   نصب میگردد .

خاصیت ارتجاعی  و انعطاف پذیری

بعضی از ساختمان ها  به علت  عوامل طبیعی و محیطی ،  نشست  مختصری میکنند که  مصالح سنتی به علت  خواصیت طبیعی که دارند فرم خود را از دست داده و گاها  ترک هایی  ایجاد میشود  ولی یکی از  خواص پلی یورتان ، خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری  آن می باشد که  در این مواقع  فرم ، شکل و زیبایی خود را  حفظ میکند  . و همچنین  قابل اجرا  در فضا های  منحنی  نیز  می باشد .

مقاوم در برابر  رطوبت

 گچ در برابر رطوبت مقاوت بسیار کمی دارد  و همچنین  بر اثر گذشت زمان  ترک میخورد ولی محصولاتorac مقاومت  بسیار  بالایی در برابر  رطوبت   دارند   .

مقاوم در برابر  حریق

محصولاتی همچون   گچ  ، چوب در بر ابر  حریق  مقاومت  بسیار کمی  داشته و علاوه بر مقاومت پایین باعث توسعه  حریق میگردد ولی اراک  تا دمای  80+  مقاومت داشته و با توجه به خواص شیمیایی آن بعد از حریق به صورت خودکار خاموش میشود  .

عدم لانه گزینی حشرات 

orac در برابر  حشراتی مانند  موریانه ،مورچه و  …  مقاوم بوده   و  محیط مناسبی مساعدی جهت  رشد و تکثیر این  حشرات نمیباشد  که متاسفانه  این مشکل  در فصل گرما  گریبان گیر  مصالح  سنتی  می گردد .   

ظرافت  طراحی در بافت بصری و فیزیکی  

در فضای  دکوراسیون داخلی ، ظرافت  ، هنر  و مستحکم بودن ، زیبایی  فضای شما  چندین برابر میکند . با مشاهده  تصاویر  به ظرافت و زیبایی  orac  پی خواهید  برد  .

قابل  استفاده  در  فضا های داخلی و خارجی

orac با توجه به  تنوع محصولات  و کابردهای مختلف ،  بنا به طراحی و  انتخاب در فضای  داخلی و خارجی ساختمان استفاده میشود  . ولی ابزار های سنتی  و گچی  ، قابل استفاده در نمای ساختمان نمی باشند  .

سرعت  اجرا و کاهش نیروی انسانی

 جهت اجرای تزئینات  ساختمانی با  مصالح سنتی  مجبور می باشیم که  بستر کار  را  برای  تزئینات آماده کنیم  و  همین مسئله  باعث   میشود  زمان  بسیاری  صرف شود  و علاوه بر این  نیروی  اجرایی  2 و یا 3 برابر خواهد شد  .

برای مثال برای اجرای  نور مخفی و تزئینات  سقف و یا  ستون  نمایشی  ، بنا به  طراحی انجام شده  ابتدا  جوشکار باید  فرم  اصلی را   توسط میلگرد ایجاد کند بعد  رابیس کاری روی آن  و در مرحله آخر  گچ کاری در محل پروژه انجام میشود که  نتیجه کار ظرافت و زیبایی  نخواهد داشت   ،همچنین هزینه زیاد و مدت زمان طولانی اجرا  با عث نارضایتی کارفرما هم  می شود .   ولی  محصولات orac به صورت ابزار های  پیش ساخته  می باشد  که کارفرما  قبل از اجرا ، کیفیت و  زیبایی محصول را خواهد  دید  و با انتخاب خود  با ارسال یک گروه اجرایی   به راحتی توسط افراد ، قابل نصب است و تنها نیاز به چسب و کمی دقت دارد . سرعت و کیفیت  اجرا  در  مراحل اجرای پروژه ساختمانی  تاثیر  زیادی در روند تحویل پروژه  همچنین  بازده ای  مالی  مناسبی  برای  پیمانکار و کارفرما  به همراه خواهد داشت .

سبک  وزن  و كاهش بار مرده ساختمان

مصالح سنتی  در مقایسه با  مصالح مدرن وزن  بسیاری  دارند و همین  امر باعث افزایش وزن ساختمان و  مشکلات  دیگر خواهد شد  که در مواقع  ضروری  خسارت های  مالی و جانی  بسیاری  در پی خواهد  داشت  .  ولی مصالح مدرن  مخصوصا  پلی یورتان  و محصولات orac باعث سبک شدن  ساختمان خواهد شد  که  درصد  امنیت  هم  به مراتب بالا خواهد رفت .

 چسبندگی  با مقاومت با لا

امروزه این ماده به خاطر خاصیت چسبندگی و ضد خوردگی پلی یورتان نیز با توجه به عمر و دوام بسیار بالای آنها در اروپا و امریکا  گسترش بسیاری یافته است .

No Comments

Post A Comment